România înţeleaptă – Empowerment to the people
(împuternicirea poporului)
Preambul
Mişcarea “Iubim România” (M.I.R.) reprezintă coeziunea ferventă a unor idealuri de renaştere naţională. Izvorâtă dintr-o necesitate socială reală - iniţial ca mişcare civică, gardian al drepturilor omului, M.I.R. se doreşte a fi un concept novator de administraţie politică EXCLUSIV în slujba cetăţeanului. Saltul de la activism civic la politică a fost impus de necesitatea schimbării în profunzime a sistemului în acord cu interesul naţiunii, modificare/modelare care nu poate fi făcută decât prin prezenţa în Parlament.
M.I.R. va avea un profil smart, dinamic, etic şi autentic.
Nu doar membrii fondatori şi-au dorit să înfiinţeze un partid politic ci societatea românească responsabilă, sufocată, dezgustată şi dezamăgită de precaritatea politică postdecembristă, a insistat ca această alternativă să prindă viaţă.
Prin întreaga noastră activitate vom demonstra că politica poate fi făcută onest, principial, moral. Ne propunem să redăm cetăţeanului încrederea în aleşii săi iar prestaţia promptă a politicianului, ce răspunde la nevoile reale ale cetățenilor, precum şi amploarea/profunzimea responsabilităţii pe care o incumbă mandatul încredinţat de electori vor completa şi susţine onoarea care i se conferă demnitarului cu acea ocazie.
Profilul smart al M.I.R. implică, indubitabil, un electorat inteligent, informat, implicat, ataşat valorilor naţionale.
Pentru a performa, Mişcarea “Iubim România” va avea nevoie în momentele electorale de ştampila/susţinerea alegătorului dar va purta necontenit pecetea acestuia. Vom fi imaginea alegătorilor noştri!
Viziunea….
Ne asumăm misiunea de apărători, până la sacrificiu a prevederilor evidenţiate
de art.1/1 din Constituţie:
“România este stat naţional, suveran şi independent, unitar şi indivizibil”.
Ne opunem cu vehemenţă oricăror forme de discriminare socială, culturală, economică, de gen, etnică, religioasă, etc.
Încurajăm dialogul intercultural şi susţinem biodiversitatea. Ne dorim o planetă cât mai puţin poluată, o umanitate guvernată de pace şi prosperitate.
M.I.R. va fi incubator de patriotism, un laborator de gnoză şi radiator de energii pozitive.
Ţinta principală a Mişcării “Iubim România” este constituită şi va fi reprezentată de bunăstarea reală a întregului popor, de estomparea/eradicarea clivajelor sociale, de armonizarea relaţiilor inter-umane.
O Românie prosperă, dinamică, predictibilă şi stabilă este idealul pentru care militează fondatorii şi membrii activi ai acestui partid.
Există un bazin consistent de inteligenţă, de profesionalism, de inovare. Avem datoria să coagulăm toate aceste energii creatoare şi să le ajutăm să performeze în interes naţional.
Conceptul de “împuternicire a poporului” (empowerment to the people) pe care Mişcarea “Iubim România” îl propune societăţii este inedit/nemaiîntâlnit, pe scena politică a ţării noastre. Această idee a fost impusă de amatorismul administrativ/politic şi de experienţele socio-economice din ultimii treizeci de ani. Românii nu mai pot accepta o prelungire a declinului, a haosului instituţional. În mod evident sistemul prin care cetăţenii au delegat reprezentarea către entităţi politice aculturale şi antinaţionale, se impune a fi eradicat. România trebuie resetată cât mai curând altfel ne vom pierde indentitatea, suveranitatea, perenitatea.
Deşi pare utopic, conceptul de “împuternicire a poporului” are o viabilitate şi un potenţial de excepţie luând în considerare faptul că întreaga societate este chemată să participle, să se implice în administrarea ţării. Astfel, jocurile de culise şi interesele meschine care au vandalizat România timp de trei decenii “postdecembriste”, vor fi stopate.
Fondatorii M.I.R. îşi asumă misiunea de a promova şi impune în viaţa publică o nouă metodologie de lucru calibrată pe două coordonate majore:
Orice/fiecare persoană care ocupă funcţii publice, mai ales în zona de decizie/demnitate va prelua, irevocabil, răspunderea administrativă/profesională pentru toate deciziile sau actele subsecvente funcţiei ocupate. Altfel spus, efectele deciziilor administrative/profesionale luate, exclusiv, pe durata deţinerii respectivei funcţii/demnităţi publice şi care au impactat negativ societatea sau interesul naţional, vor avea consecinţe chiar şi după vacantarea postului.
La momentul actual, în cei patru ani ai mandatului de delegare, cetăţenii nu prea au cum să intervină în corectarea traseului sinuos pe care politicienii aleşi îl imprimă ţării. Variantele constituţionale: referendum şi proteste/manifestaţii sunt lipsite de efect, aşa cum istoria recentă ne-a demonstrat-o. Referendumul din 2009, deşi votat de peste 8 milioane de cetăţeni, nu a avut niciun impact, luându-se în considerare doar aspectul său… “consultativ”. Protestele/manifestaţiile din ultimii ani au fost reprimate cu brutalitate de forţele de ordine. Putem constata cu uşurinţă că democraţia românească pentru care fraţii noştri şi-au dat viaţa în decembrie ’89 este pur şi simplu iluzorie.
Societatea civilă, entitatea ce are menirea păstrării echilibrului între naţiune şi autorităţi, a fost destructurată, marginalizată. Temerarii activişti care s-au încăpăţânat şi continuă să se opună sistemului corupt sunt constant hăituiţi de autorităţi.
În mod evident se nasc câteva întrebări:
Nicidecum. Societatea are propriile mecanisme de autoreglare. Dar în conceptul pe care noi îl propunem, fiecare român se autoresponsabilizează şi se implică efectiv la amplificarea binelui comun iar acest lucru poate fi făcut, inclusiv, prin fondarea unor asocieri cetăţeneşti care să ajute la redimensionarea/repoziţionarea societăţii civile astfel încât sistemul să fie constrâns să nu mai ignore voinţa poporului.
Care sunt pârghiile la care vom apela?
Pe primul plan este avut în vedere contactul direct cu oamenii. Fiecare activist M.I.R. va depune toate diligenţele pentru a duce mesajul politic la cât mai multe persoane, în teritoriu. Vom acţiona în România profundă, la talpa ţării.
Apoi, vom folosi cele mai eficiente căi de diseminare a informaţiilor, în principiu, uzitând reţelele de social-media.
Nu în ultimul rând, mizăm pe nevoia/dorinţa de schimbare în bine pe care o clamează din ce în ce mai mulţi români.
Iar pentru a fi mult mai uşor de înţeles parcursul evolutiv al ţării noastre atunci când Mişcarea “Iubim România” va fi creditată electoral şi va fi responsabilă de destinul naţiunii, oferim o hartă-îndrumar sub titulatura: România înţeleaptă – Empowerment to the people. Chiar dacă avem idei, soluţii şi resursă umană calificată, România înţeleaptă va fi posibilă/viabilă NUMAI cu aportul eficient/susţinut al tuturor cetăţenilor săi.
Vom prezenta în continuare un proiect-cadru care va fi îmbunătăţit/completat cu propuneri venite din România perenă, de la “firul ierbii”.
Acest document-viziune reprezintă asumarea inechivocă a responsabilităţii celor ce compun Mişcarea “Iubim România” în faţa naţiunii. Nu este o simplă declaraţie politică, nu sunt promisiuni electorale lipsite de conţinut.
Este EXACT agenda pe care o propunem cetăţenilor români şi la îndeplinirea căreia îi rugăm/aşteptăm pe TOŢI să participe/contribuie.
Capitole
altfel, actualul Preşedinte al României)
România prezentului, străbătând peste treizeci de ani de la schimbarea de regim politic, prezintă cifre statistice demne de o ţară aparţinând lumii a treia:
Am detaliat doar câteva repere care să ateste nivelul de precaritate al vieţii din România anilor premergători pandemiei de Covid 19. Este clar că la finalul acestei experienţe virusologice cutremurătoare, omenirea (mai ales teritoriul aflat în spaţiul carpato-danubiano-pontic) va avea/cunoaşte un declin economic antologic.
Noi, cei din Mişcarea “Iubim România” ne dorim ca fiecare cetăţean, fiecare copil din această ţară să aibă şansa unui trai decent, acces neîngrădit la servicii sociale de calitate şi un viitor cât mai prosper.
În acest context avem în vedere, cu precădere, comunităţile/familiile aflate în situaţii de vulnerabilitate accentuată şi vom identifica împreună cu autorităţile locale/zonale soluţiile cele mai eficiente de diminuare/eradicare a decalajelor socio-economice existente. Vom derula şi un plan naţional de prevenţie astfel încât numărul celor expuşi sărăciei să scadă continuu. Mijloacele de acţiune vor fi armonizate, funcţie de specificul zonei şi de natura lipsurilor.
Problemele şi soluţiile aferente legate de infrastructura deficientă, de locuire, de combaterea violenţei domestice, de persoanele cu dizabilităţi, etc vor fi structurate în documente anexă la un Program de Guvernare pe care ni-l vom asuma la momentul potrivit, atunci când va fi cazul.
Nu putem încheia capitolul “social” fără a face o translatie către ierarhia nevoilor, aşa cum a fost gândită de Maslow. Întregul construct al planului politic - România înţeleaptă – împuternicirea poporului, este axat pe categoriile de necesităţi ce compun Piramida lui A. Maslow. Specialiştii, cu precădere psihologii, apreciază că o nevoie devine cu atât mai anemică cu cât urcă spre vârful piramidei. În concepţia Mişcării “Iubim România”, omul modern (românul din secol XXI) nu se mai guvernează doar în baza nevoilor primare pentru care consumă cea mai multă energie şi voinţă. Noi, activiştii M.I.R. ne dorim să contribuim cu toată priceperea la metanoia socială, a întregului popor, astfel încât fiecare individ să focalizeze pe:
În acest mod, chiar dacă nu răsturnăm Piramida, cel puţin o transformăm într-o construcţie care pune accentul pe elevarea spiritului, a conştiinţei şi nu pe nevoile primare.
raportate la PIB - Locul României în UE – 28, în 2018
Sistemul de sănătate din România a ajuns în pragul colapsului din cauza atât a unei administraţii profund incapabile cât şi jocurilor de interese ce au cangrenat masiv întreg ansamblul actului medical. Discrepanţele majore în ceea ce priveşte eficienţa, dotarea, condiţiile sanitare regăsite în sistemul de stat faţă de sistemul privat au generat o scădere considerabilă a încrederii cetăţenilor în sectorul public.
Poate că niciodată în istoria recentă a acestei ţări nu a fost mai evidentă precaritatea sistemului de sănătate decât în pandemia de Covid 19.
Dacă anii anteriori momentului noiembrie 2020 poziţionau sistemul medical din România pe primul loc într-un clasament al ruşinii europene în ceea ce priveşte rata mortalităţii din cauze tratabile, infecţiile intra-spitaliceşti şi mai ales prevenţia, explozia virusologică care a paralizat mapamondul a reliefat multiple alte deficienţe, cum ar fi:
Având în vedere faptul că Sănătatea reprezintă un drept fundamental (art. 34 din Constituția României) și nu un privilegiu, Mişcarea “Iubim România” include în Programul său Politic un plan de acţiune structurat pe următoarele capitole:
Cei care cotizează efectiv la acest fond sunt puţin peste 5 milioane de cetăţeni.
În mod evident sistemul actual trebuie regândit/reformat iar alocările de la bugetul de stat se impune a fi (trebuie să devină) conforme cu necesităţile astfel încât principiul contributivităţii să nu mai constituie pilonul principal economico-financiar. Atât timp cât Statisticile Uniunii Europene poziţionează România pe ultimul loc în ceea ce priveşte atât procentul din produsul intern brut alocat sănătăţii, cât şi nivelul cheltuielilor pentru sănătate pe cap de locuitor, sistemul românesc de asistenţă medicală nu va putea să-şi depăşească precaritatea.
Sănătatea populaţiei într-o ţară modernă, democrată, ataşată valorilor occidentale trebuie să devină un obiectiv strategic.
M.I.R. va milita pentru ca România să aloce pentru Sănătate acelaşi procent ca media comunitară, respectiv 9,8-10% din P.I.B.
Sistemul medical de stat va fi consolidat/reformat astfel încât să constituie, eminamente, prima opţiune iar alternativa medicală privată să rămână opţională sau ca variantă exclusiv de avarie.
Printr-o politică economico-bugetară raţională/judicioasă retribuţia întreg personalului medical trebuie adusă la standarde înalte, în concordanţă cu profesionalismul şi performanţele fiecărui salariat iar bonificaţiile acordate pe criterii de meritocraţie să fie substanţiale.
Echipamentele şi dotările din sistemul medical de stat vor fi calibrate pe nevoia şi nivelul de sănătate al populaţiei iar tehnologia va fi reactualizată permanent.
Vom milita cu hotărâre pentru a determina Ministerul Sănătăţii să instituie un fond de excelenţă din care se vor aloca sumele necesare pentru specialişti, facilitându-le participarea la reuniuni şi simpozioane internaţionale de profil. Prin acest demers vom încerca să estompăm/eliminăm influenţa/contribuţia financiar-partinică a companiilor de Big Pharma.
Totodată, împreună cu alţi factori decizionali vom identifica şi implementa cele mai eficiente metode de repatriere a personalului medical şi diminuarea la maxim a migraţiei profesionale.
În plin proces de expansiune a digitalizării, România va trebui să-şi dezvolte un program de reconversie a metodologiei clasice de acordare a asistenţei medicale iar pandemia Covid 19 a adus în atenţie necesitatea imperioasă a acestei transformări. Să nu uităm că lungi perioade de timp spitalele româneşti au fost sufocate/blocate cu cazuri SARS-CoV-2 iar ceilalţi bolnavi cronici sau alţi pacienţi care aveau nevoie de asistenţă medicală au fost ţinuţi în aşteptare.
Cu ajutorul platformei e-sănătate, toţi cetăţenii vor avea un acces facil la asistenţă medicală, nemaifiind obligatorie prezenţa fizică în faţa medicului (contactul direct) decât în cazuri speciale.
În mod evident pandemia Covid 19 a acutizat şi mai mult acest decalaj.
Experienţele inedite acumulate în perioada de criză virusologică au demonstrat că ţările care au acordat atenţia necesară sectorului de cercetare-inovare şi care au înţeles impactul economico-strategic oferit de oportunitatea producerii de vaccinuri şi echipamente medicale, îşi pot autonomiza politica naţională de sănătate.
Atât timp cât expertiză şi resursă umană calificată avem, nevoia se centrează strict pe alocarea bugetară sustenabilă – element definitoriu în planul de acţiune al M.I.R
Printr-o politică înţeleaptă şi cu investiţii etapizate adecvate – inclusiv prin atragerea de fonduri europene, ţara noastră poate deveni un actor important pe piaţa medicamentelor din UE, punând în valoare şi fabricile de profil deja existente: Antibiotice, Biofarm, Ropharma,etc.
Sănătatea trebuie să devină, în mod real, un obiectiv strategic al României. Treizeci de ani de amatorism şi experimente sunt arhisuficienţi iar incompetenţa se impune a fi eradicată din administraţie.
Deoarece ocrotirea sănătăţii precum şi dreptul la viaţă sunt garantate prin legea fundamentală (art. 22 şi 34 din Constituţia României) iar ele trebuie asigurate efectiv de Statul Român, prin instituţiile sale de profil, toţi activiştii din M.I.R. ne vom opune cu întreaga forţă şi capacitate privatizării sistemului de sănătate şi îngrădirii accesului unei largi majorităţi a populaţiei – cea sărăcită, la îngrijire medicală!
Există o mulţime consistentă de persoane care provin din comunităţi marginalizate, vulnerabile şi care nu au un medic de familie sau un dispensar local, fără a mai aduce în discuţie lipsa cardului de sănătate. Pe aceşti oameni cine îi ocroteşte? Ei nu intră sub umbrela normelor constituţionale?
România smart
învăţământului. - Locul României în UE – 28, în 2018
De peste 30 de ani ţara noastră parcurge un traseu educaţional dezorganizat, haotic, deprofesionalizat şi dezinteresat, afectat fiind de multiplele schimbări politice (peste 25 de conducători ai ministerului). Fiecare ocupant al fotoliului de la Educaţie a venit cu propria viziune, cu folozofii manageriale autentice care au adus inconsistenţă procesului de învăţământ, curriculei educaţionale şi au afectat profund performanţele unor generaţii întregi de elevi/studenţi.
O ţară cu aspiraţii occidentale, România a reuşit contraperformanţa de a se poziţiona constant sub media europeană în ceea ce priveşte calitatea educaţiei.
Deşi şcoala trebuie să fie un furnizor de plus-valoare în educaţie, statisticile ultimilor ani ne arată un clivaj îngrozitor al învătământului din ţara noastră, fapt ce a generat o scădere accentuată a numărului de elevi din învăţământul primar şi gimnazial.
România se numără printre țările membre UE cu cea mai redusă rată de participare a copiilor cu vârsta de cel puțin 4 ani la formele de educație preșcolară, conform Eurostat.
Educaţia preşcolară este impactată negativ de procedurile interne ale grădiniţelor/creşelor, fapt ce multiplică nemulţumirile părinţilor. Pe lângă faptul că nu sunt suficiente grădiniţe de stat cât să acopere cererea, programul de funcţionare al acestora şi activităţile, inadecvarea spaţiilor şi lipsa de profesionalism a educatoarelor forţează părinţii să aleagă alte variante mult mai costisitoare: creşele/grădiniţele particulare sau angajarea unor bone.
Imaginea cea mai clară o regăsim pe reţelele de socializare, acolo unde părinţii îşi strigă nemulţumirile: “Intervalul în care trebuie să-ți lași copilul de grupă mică dimineața este 8:35-08:55, iar la plecare trebuie să-l iei la 15:35, cel târziu.” Cum poate fi îndeplinită ultima cerinţă de majoritatea părinţilor al căror program de lucru se încheie după ora 17.00?
Ne mai mirăm de ce suntem pe ultimele locuri în UE?
Un aspect este demn de reţinut: anii pierduți sau incomplet utilizați pentru dezvoltarea mentală și psihică a copiilor într-un cadru organizat și sub supravegherea unor profesioniști, cu greu mai pot fi recuperați, ceea ce generează, ulterior, dificultăți în educație, muncă și producție.
Trecem la palierul superior. Învăţământul primar/gimnazial
Un raport al Comisiei Europene din 2019 preciza că: “România este sub media europeană la majoritatea indicatorilor-cheie din Educație”.
Exemplificare:
În plus, România a avut cele mai slabe rezultate din ultimii 9 ani la testele PISA din 2018 (se organizează din trei în trei ani), clasându-se pe locul 50 în topul ţărilor OECD.
„România a fost singura țară din UE care a dat testele PISA pe hârtii, scrise de mână, toate celelalte țări au fost în stare să pună elevii să scrie la computer și în felul acesta au fost remarcate și abilitățile digitale ale elevului. România nu a fost în stare, e în coadă” - Ștefan Vlaston, președintele Asociației EDU CER
Alte repere care ne arată unde suntem:
Situaţii similare se găsesc şi în învăţământul postliceal sau de maiştri.
Cât despre învăţământul universitar, lucrurile sunt puţin îmbunătăţite deoarece sectorul privat a cunoscut o amploare remarcabilă, devenind o alternativă viabilă, tot mai solicitată.
Este evidentă necesitatea şi urgentarea unei reforme profunde, consistente, a întregului sistem educaţional. Toate încercările partidelor aflate la guvernare în anii anteriori şi-au dovedit, indubitabil, ineficienţa.
Pandemia de Covid 19 a lansat şi mai multe provocări acestui mecanism închistat, retrograd. Oare cum va arăta viitorul construit pe fundamentul prezentat puţin mai sus?
Direcţii de acţiune propuse de Mişcarea “Iubim România”:
Atât timp cât statul îşi asumă prin documente programatice importanţa învăţământului - vezi art. 2 pct. 7 din Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, care menţionează „în România învăţământul constituie prioritate naţională” coroborat cu art. 32, pct. 4, din Constituţia României "învăţământul de stat este gratuit"; Mişcarea “Iubim România” va pune presiune în permanenţă pe autorităţile statului cu responsabilităţi în domeniu, astfel încât cele două enunţuri să fie respectate întru totul. Este de necontestat faptul că amatorismul de la vârful ministerului şi alocările bugetare ridicole au făcut ca sistemul de învâţământ românesc să devină contraperformant.
Majoritatea „căpşunarilor” şi „sparangheliştilor” sezonieri au abandonat școala după clasa a VIII-a pentru că nu aveau bani de navetă și nu puteau merge la liceu. – conform mărturiilor culese de Teleleu.eu
România nu are opțiuni pentru adulții fără școală, deși în perioada 2011-2019 au abandonat școala 451.895 de copii, iar 278.000 de tineri între 18 și 25 de ani nu au studii elementare (sursa: Salvați Copiii, care citează Institutul Național de Statistică, 2020). Aceștia sunt viitorii muncitori necalificați, o activitate plătită prost și, de multe ori, la negru în România, unde muncitorii nu beneficiază de asigurări medicale și de niciun fel de protecție.
Sunt tineri care, deși au avut șansa să meargă la liceu, au abandonat studiile ca să muncească în străinătate, pentru că în România educația nu-ți garantează bunăstarea. Este inacceptabil ca într-o ţară modernă, europeană, din şcoli să lipsească manualele, să fie acoperite anumite dotări cu contribuţiile financiare – cotizaţii ale părinţilor, să existe clase neîncălzite şi toalete în spatele curţii.
Noi, cei din M.I.R. vom milita consecvent pentru profesionalizarea procesului educativ, pentru eficientizarea curriculei naţionale, pentru consolidarea relaţiei biunivoc-onorabile dintre elev/student şi profesor, pentru un învăţământ orientat pe valori, creativitate, capacităţi cognitive, competenţe şi abilităţi.
În mod cert nu vom accepta sub nicio formă tăierile/rectificările bugetare care amprentează negativ sistemul educational.
În Panteonul cultural al umanităţii se regăsesc nume importante ale neamului nostru care au contribuit decisiv la evoluţia civilizaţiei.
România are o matrice culturală şi lingvistică distinctă care conferă latinităţii noastre un parfum de romantism.
Istoria şi arheologia au demonstrat că teritoriul carpato-danubiano-pontic a fost vatra unor superlative antologice, fie că vorbim despre tăbliţele de la Tărtăria – cele mai vechi artefacte purtătoare de scris din lume (vezi şi tăbliţele de la Vadu Rău – Fărcaşa/Neamţ), despre cultura Cucuteni - una dintre cele mai vechi civilizații din Europa sau despre Homo olteniensis (Australoanthropus olteniensis) - primului hominid din Europa.
Pentru a nu fi acuzaţi de un naţionalism exacerbat, în susţinerea afirmaţiilor anterioare vom apela la citate:
Având acest tezaur inestimabil în AND-ul cultural al neamului şi fiind predecesorii unor somităţi de renume mondial, românii aveau datoria să perpetueze/consolideze/îmbogăţească zestrea lăsată de merituoşii strămoşi. Numai că vârfurile politice ale perioadei postdecembriste au tratat cultura ca pe un moft social indecvat. Altfel nu se pot explica alocările financiare ridicole şi faptul că orice rectificare bugetară pe minus includea şi ministerul Culturii.
România fără cultură, tradiţii, obiceiuri îşi va pierde identitatea!
Noi cei din M.I.R. ne-am propus câteva linii directoare care să jaloneze parcursul politic al partidului, după cum urmează: